Another one bites the dust

videotapesDe geschiedenis van tech zit vol met voorbeelden van producten en diensten die superieur waren aan hun concurrenten en het toch niet haalden. Denk aan Betamax en Video2000 vs. VHS. Kijk naar de moeite die Google+ heeft ten opzichte van Facebook. Windows is al vanaf het begin een gemarkeerd OS en toch is het dominant. Blijkbaar is acceptatie belangrijker dan de beste zijn, en de acceptatie is vaak het resultaat van goede marketing en soms van dom geluk.

SpringPadVorige week werd aangekondigd dat Springpad per 25 juni zijn diensten staakt. Ik schreef eerder over deze service. Het was een uitstekende mix van private en social media, een combinatie van Evernote en Pinterest, een aggregaat voor alles wat je interessant vindt of wilt onthouden. Misschien was dat juist wel het probleem; het wilde alles tegelijk zijn en daar slaagde het weliswaar goed in, maar dat maakte het lastig voor gebruikers om het een plek te geven. Mensen willen nou eenmaal graag ergens een label op plakken.

Ironisch genoeg biedt Springpad nu een migratietool aan om al je notes over te zetten in Evernote, zijn grootste concurrent. Ik zie daar vanaf. Ik heb Evernote nu drie keer een kans gegeven en ik vind het nog steeds helemaal niks. Niet gebruiksvriendelijk, een aantal belangrijke zaken die ontbreken en toch bloatware. Dan kan het nog zo hip zijn, Springpad was gewoon een beter product.

Dus ik verdeel mijn Springpad-gebruik vanaf nu over een paar dedicated apps. Pocket voor interessante websites en dingen die ik nog wil lezen; Google Keep voor korte notities en Wunderlist voor taken.

Maar het blijft zonde.

, ,

No comments yet.

Geef een reactie